You can find more film reviews at

Rose DeWitt Bukater: Kate Winslet
Cal Hockley: Billy Zane
Molly Brown: Kathy Bates
Brock Lovett: Bill Paxton

Geregisseerd en geschreven door James Cameron.
Speeltijd: 194 minuten.

Hh hh, eindelijk! Na vier maanden getreuzeld, getwijfeld en gewacht te hebben, is het me gelukt "Titanic" te zien. Terwijl ik daar in die volle zaal zat, vroeg ik me af of deze film niet al ti lang duurt. Drie uur en een kwartier is natuurlijk niet niks. Maar toen ik eenmaal in het verhaal zat, vlogen de uren voorbij. En dat geeft wel aan hoe goed de film is.

Het jaar is 1997. Onderzoeker en schatgraver Brock Lovett (Bill Paxton) zoekt met moderne apparatuur naar waardevolle voorwerpen in de Titanic, die al 85 jaar op de bodem van de zee ligt. Lovett heeft z'n zinnen gezet op 'Het Hart Van De Zee', een zeer zeldzame diamant
die zich ergens op de Titanic bevindt. Na lang zoeken vindt hij een half vergane kluis, die meteen naar boven gehaald wordt. Lovett hoopt dat er veel sieraden in liggen.

Helaas vindt hij alleen maar een paar tekeningen in de kluis. Ondanks deze ietwat kleine vondst wordt de expeditie op nationale televisie uitgezonden. Een van de kijksters, Rose Calvert (Gloria Stuart), herkent zichzelf op iin van die tekeningen. Samen met haar kleindochter (Suzy Amis) gaat ze naar Lovett om over de tocht van de Titanic te vertellen.
We gaan terug in de tijd. Het jaar is nu 1912. Jack Dawson (Leonardo DiCaprio) heeft bij een spelletje pokeren een derdeklas-ticket gewonnen voor de Titanic. Op dat schip bevindt zich ook Rose DeWitt Bukater (nu Kate Winslet), een jonge vrouw opgegroeid met veel sieraden, geld en verveling. Ze ziet haar saaie leven niet meer zitten en besluit zelfmoord te plegen door van het schip te springen. Jack ziet dit en weerhoudt haar hiervan.

Langzaam maar zeker leren Jack en Rose elkaar beter kennen. Ze brengen meer tijd met elkaar door en Rose begint een steeds grotere hekel te hebben aan het rijkeluisleven. Helaas krijgt haar verloofde Cal Hockley (Billy Zane) dat in de gaten en besluit stevige maatregelen te nemen. Ze krijgen het echter nog moeilijker nadat het schip op de ijsberg gebotst is.

Er is geen twijfel over mogelijk. "Titanic" is een meesterwerk. Al vanaf de allereerste schne heeft de film je in de greep en laat je niet meer los. James Cameron heeft alles levensecht uitgewerkt, waarbij hij de prachtige special effects goed heeft kunnen gebruiken. De 200 miljoen dollar zijn, zo te zien, goed besteed. De Titanic die aan de haven ligt, is niet van echt te onderscheiden.

De film heeft prachtige, goed doorgedachte schnes. Hoogtepunten zijn de droomschne, het vertrek van het schip en de climax, die wel meer dan een uur duurt en de beste is die ik ooit gezien heb. Toegegeven, het verhaal is niet echt origineel en de dialogen kunnen beter, maar dat is bijzaak. "Titanic" is namelijk meer dan een film. Het is kunst. Met een hoofdletter K.

(C) Martijn van Turnhout.

--
mailto:[email protected]